Wat bij examenstressssss?

Slim studeren kan je leren!

Handleiding voor een optimaal brein.

De examen staan voor de deur… Wie nog niet met de neus in de boeken zit, is bij deze gewaarschuwd. Hoe stoom jij je brein klaar voor de blok? Omdat bij je hersenen geen gebruiksaanwijzing zit, heb ik er zelf een gemaakt.

Een portie 02 AUB.

Probeer een tekstje vanbuiten te leren terwijl je je adem inhoudt… Wedden dat het je niet lukt? Zonder zuurstof functioneren je hersenen nauwelijks. Sterker nog: je hersencellen sterven af als ze te lang geen zuurstof krijgen. Ook het omgekeerde is waar: veel zuurstof stimuleert je hersenen. Je brein even uitlaten is natuurlijk moeilijk, maar je studeerplek eens goed verluchten heeft hetzelfde effect.

Eetfestijn voor je brein

Je brein heeft honger, al hoor of voel je dat niet. Tijdens het blokken is niet suiker het belangrijkste voedsel voor je hersenen (skippen dus die frisdranken en suikerwafels), maar wel eiwitten. Zij zetten suikers geleidelijk om in energie. Eiwitten vind je onder meer in vlees, gevogelte, eieren en vis. Om de energie over je hele studiedag te spreiden, kan je beter af en toe iets eten met veel vitamines en mineralen dan 1 reuzenlunch naar binnen te slokken. Koffie, druivensuiker, chocolade en nicotine zijn goed voor een energieboost, maar die is meteen weer uitgewerkt.

Water doet leren

Hoe geraakt ons brein aan al dat lekkers? Juist ja, via het bloed. Je bloed transporteert voedingsstoffen naar je hersenen. Hoe meer water je drinkt, hoe dunner je bloed wordt en hoe sneller de voedingsstoffen het eindstation bereiken. Wacht dus niet tot je dorst krijgt, maar drink de hele dag door regelmatig water. Wie gezond eet en drinkt, mag trouwens alle voedingssupplementen en brainfoodpillen de vuilbak in kieperen.

Sit-ups voor de hersenen

Bewegen is als een afrodisiacum voor je grijze massa. Het verbetert je bloedsomloop en katapulteert zo voedingsstoffen én zuurstof recht naar je bovenkamer. Als je kort gaat hardlopen (wat tegenwoordig in de mode is) neemt je lichaam tot twee keer zoveel zuurstof op dan als je fietst of zwemt. Regen buiten? Loop heen en weer terwijl je een tekst opzegt. Een geheimpje voor onverbeterlijke luilakken: trek je schouders tijdens het blokken enkele keren op of geef jezelf een oor- of nekmassage. De minuscule bewegingen prikkelen je zenuwstelsel: bye bye dipje.

Zzzzzonde van de bedtijd

Wie overmoeid is, verkeert in een zombieachtige toestand. En zombies staan niet bepaald gekend voor hun intelligentie! Het brein werkt trager en schakelt bij slaaptekort zelfs hersendelen uit. Niet bepaald ideaal met die kanjer van een cursus voor je… Leuk weetje: terwijl je slaapt wordt de informatie die je in de dag ervoor hebt opgedaan, verwerkt. Dit komt door de REM-slaap. Tijdens deze slaapfase treedt de hippocampus in actie: het verwerkt je leerstof en linkt het met bestaande informatie, waardoor je na het ontwaken gemakkelijker de materie terug voor de geest kan halen. Dus: wie slim is, slaapt voldoende. Een korte middagdut van 10 tot 30 minuten aan het begin van de namiddag kan ook wonderen doen.

Ontspannen doet inspannen

Get a break and strech your body! Uren aan een stuk blokken werkt demotiverend. Verdeel leerstof in kleine delen en gun jezelf een beloning na afloop om stress te vermijden. Voorbeelden van beloningen zijn: een snoepje, een kwartiertje tv kijken, het lezen van je favoriete tijdsschrift,… Ligt de stress elders pak dan de roots aan in plaats van naar relaxatietechnieken te grijpen. Leg de ruzie bij, eet regelmatiger, ruim je kot op: een last valt van je schouders… én van je brein.

Focus

Studeren = quality time met je boeken. Laat niets of niemand dit verstoren. Maak je bureau leeg, zet je computer uit (tenzij je voor je examen informatica aan het studeren bent, uiteraard) en leg je gsm ergens waar je hem niet kan horen of zien.Voel je toch dat je motivatie afneemt, ga dan even ergens anders zitten om te rusten. Rust dus zeker niet aan je bureau want dan bestaat het risico dat je dit ook gaat doen wanneer je er eigenlijk moet studeren.

Structureren

Maak een checklist van al de verschillende titeltjes in je cursus. Doe dit zoals de inhoudstafel in een boek: de hoofdtitels bovenaan, de ondertitels komen puntsgewijs onder de hoofdtitel. Als je een deel hebt geleerd en kent, kan je een vinkje zetten naast de titel. Zo heb je een overzicht van wat er allemaal in je cursus staat en zo weet je hoeveel je nog moet leren. Zet er tijdspannes naast om de checklist ook te gebruiken als planning.

Plan

Maak een duidelijk en realistisch studieplan op alvorens je aan je blokmarathon begint. Door structureel te werk te gaan, vermijd je heel wat stress en zal het studeren vlotter gaan.

Vitamines voor je brein

Vitamine C: antivermoeidheid. Vind je terug in: fruit: vooral in citrusvruchten maar ook in tomaten en kiwi’s, en groenten zoals aubergines, aardappelen spinazie, champignons, prei.
Vitamines B: antiverstrooidheid (en nog veel andere positieve zaken). Vind je terug in granenbrood, melkproducten, eieren, aardappelen, zalm, gevogelte, wortelen, broccoli, noten en vlees.
Magnesium: antivermoeidheid. Vind je terug in: bladgroenten als spinazie.

Checken en dubbelchecken

Kijk na of je de leerstof wel echt kent. Dit kan je op verschillende manieren doen. Je kan vragen aan jezelf stellen over de examen. Soms vind je vragen terug in het handboek, deze kan je zeker ook gebruiken. Een grote steun is om je toetsen terug opnieuw in te vullen en daarna te verbeteren. (Probeer wel te werken met een blanco exemplaar, anders maak je het jezelf heel gemakkelijk.) 

Als een extra steun heb ik hier enkele zelfgemaakte toetsen en taken toegevoegd die je ook kan oplossen (geordend per vak):
– Aardrijkskunde:
Toerisme
Australië

– Biologie en natuurwetenschappen:
Werkbladen beweging

De bouw van het netvlies en werking van het oog

Vervangopdracht dissectie van het hart.

Beweging

(Deze tekst is gebaseerd op het artikel ‘Slim studeren kan je leren’ door magazine Mine en verder aangevuld door mezelf.)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

  • Lezen van Winch en genieten van het weer, met het bloemetje van Lennert Guiljam (bijna-broer).

  • Dorien Schraepen Pantene superswisssh commercial i.s.m. Vijftv, Flair en Pantene.

  • Photographer: Mark Hens

%d bloggers liken dit: