26/11: Dag van de nabestaanden na zelfdoding

Harde cijfers:

  • Elke dag sterven in Vlaanderen 3 mensen door zelfdoding
  • België heeft het op één na hoogste zelfdodingcijfer in West-Europa
  • Dagelijks ondernemen 45 Vlamingen een zelfmoordpoging
  • In Vlaanderen is zelfdoding de eerste doodsoorzaak bij mannen tussen 35 en 50 jaar en vrouwen van 15 tot 19 jaar, en van 30 tot 40 jaar.

 21 maart 2001, net voor het examen van Nederlands ging het gerucht over de speelplaats dat een van mijn jeugdvrienden zelfmoord had gepleegd. Ik wou het niet geloven want dat was gewoon niet mogelijk. Die goedlachse Stefan kon echt niet weg zijn van ons, zeker niet op die manier. Pas toen ik speciaal wat omweg had gemaakt om langs zijn thuis te rijden, moest ik aanvaarden dat Stefan er niet meer was. De, voor hun deur, geparkeerde begrafeniswagen zei mij meer dan woorden konden zeggen. Tranen pikten in mijn ogen en mijn adem stokte. De rit naar huis, die normaal maximum 3 minuten duurt, ging tergend langzaam voorbij. Thuis stonden ze klaar met mijn verjaardagscadeautjes omdat ik 13 jaar werd. De geplande verrassingen werden gestaakt door het aanzicht van mijn tranen. Het treuren heeft enkele weken geduurd, de pijn is er nog steeds.

It’s been too long and I’m lost without you.
I’m wondering if you’re the same and who is been with you.
Is your heart still mine?
I want to cry sometimes.

I miss you…

Geef een reactie

  • Lezen van Winch en genieten van het weer, met het bloemetje van Lennert Guiljam (bijna-broer).

  • Dorien Schraepen Pantene superswisssh commercial i.s.m. Vijftv, Flair en Pantene.

  • Photographer: Mark Hens

