I like to think I’m pretty normal.

…maar dat is slechts een eigen interpretatie . 😉 Veel vrienden noemen mij ‘speciaal’ en ‘geweldig’ en als ik nieuwe mensen leer kennen, zeggen zij vaak na een tijdje dat ik ‘geen gewoon’ ben (true story). Omdat dat niet strookt met mijn gedachte van ‘normaal’ te zijn, ben ik een beperkt onderzoekje opgestart naar wie ik ben, wat ik doe en wat daar dan zo ‘speciaal’ en ‘geweldig’ aan is.

Opsommen wie ik ben en wat ik doe is iets wat ik vrij vaak moet doen. De zin ‘Ik ben Dorien, 23 jaar, leerkracht secundair onderwijs, bachelor pedagogische wetenschappen, ik start aan mijn master orthopedagogie en ben zelfstandige studiecoach in bijberoep.’ zit er zo ingepompt dat ik het volgens mij in mijn slaap nog herhaal als men ernaar vraagt. En, zeg nu zelf, deze informatie is nu niet bepaald ‘spannend’, ‘geweldig’ of ‘speciaal’. Over ‘geen gewoon’ ben ik niet geheel zeker. Meestal als ik mijn vorige en huidige studies opsom, geven de mensen de commentaar ‘Jij hebt precies ook nog wel zin?!’ ,  ‘Ik zou het niet kunnen.’ of in het slechtste geval: ‘Goed zot!’. Dus ergens ben ik genoodzaakt om het wel te vermelden in mijn korte rapportering: de abnormaliteit start al in mijn voorstelling van mezelf. Maar het is niet meer dan normaal dat ik dit moet vermelden als kanttekening of eerder als een refutational translation (=het in overweging nemen van tegenstrijdige verklaringen vanuit verschillende onderzoeken (meta-etnografie). Jep, ik heb opgelet in de les! 😉 )

Voor de rest vond ik deze eigenschappen:
1) Na het sporten heb ik ongelooflijk veel zin in … appelsap. Het is zelfs zo erg dat ik tijdens het sporten al naar mijn lekker fris, groot glas appelsap verlang.

2) Zelfs met een passende sleutel heb ik problemen met inbreken. (Soms ontbreken er wat logische vaardigheden.) Maar geen nood, ik probeer altijd ongeveer 20 minuten lang om toch binnen te geraken en meestal lukt het ook wel (met het nodige inbeuk- en trekwerk).

3) Ik voel mij niet op mijn gemak als mensen naar mij wijzen. Waarom weet ik niet en ik kan het ook niet uitleggen maar het is echt een ramp als je leerkracht bent, geloof mij!

4) Ik ben flexibel… als in héél flexibel… als in ‘ik kan mijn schouders, polsen, kaken, bekken en vingers uit de kom halen’. Met andere woorden: ik heb flexibele gewrichten oftewel hypermobiliteit. Meestal komt het voor in een of een paar gewrichten, maar ik ging duidelijk voor alles  of niets. Om het nog met andere woorden te zeggen: als bomma ga ik nog even flexibel zijn als de kleinkinderen. 😉 Daarboven ben ik ook nog eens vrij lenig. Niet ‘gymnastiek’-lenig maar eerder  ‘vrij lenig als je weet dat ik er niets voor doe’-lenig. Om te anticiperen op gedachten van sommigen onder jullie: ja ik kan mij waarschijnlijk opplooien in een veel te kleine doos en nee ik ga het niet proberen.
Het is ook een kenmerk wat ik deel met mensen met het Down-syndroom, zeer toepasselijk als je weet dat mijn verjaardag ook hun dag is (3 keer het 21ste chromosoom).

5) Er wordt al wel eens dat de ogen de vensters zijn tot de ziel en dat je dus in iemand zijn ogen kan zien hoe die persoon zich werkelijk voelt. Wel, ik beperk mij niet tot mijn ogen. Nee, ik gebruik heel mijn gezicht om via veel te overdreven gelaatsuitdrukkingen duidelijk te maken hoe ik me voel. (Kan er niet aan doen, het is sterker dan mezelf.) En wanneer ik echt heel blij, verdrietig, teleurgesteld,… ben doet heel mijn lichaam nog mee ook! Met andere woorden: als ik al een poging onderneem om te liegen, doorzie je mij heel goed. Gewoon mijn ogen, uitdrukkingen en lichaamstaal lezen. Dit is meestal wel een goede zaak uiteraard. Al zie ik het niet zitten om ooit tegen mijn kinderen te moeten zeggen dat Sinterklaas langskomt.

6) “I’m selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can’t handle me at my worst, then you sure as hell don’t deserve me at my best.” zei Marilyn Monroe. Even vergelijken met wie ik ben:

  • Ik ben egoïstisch: akkoord, ik geloof in mezelf, dus ben ik voorstander van het egoïsme en dat maakt mij een egoïst. (Lijkt me duidelijk.)
  • Ongeduldig: niet akkoord, ik zou zo nu en dan eens wat ongeduldiger kunnen zijn. Ik ben ervan overtuigd dat ik altijd krijg wat ik wil, soms moet ik er gewoon wat langer op wachten. En dat kan ik blijkbaar wel goed.
  • Een beetje onzeker: akkoord, zijn we dat niet allemaal soms?
  • Ik maak fouten: akkoord. Ik ben er gewoon nog niet uit of die fouten mij een idioot maken ofwel een mens met gebreken. En anderzijds: ik heb nooit gefaald, maar altijd geleerd.
  • Ik ben niet in de hand te houden: neutraal, soms wel soms niet. Ligt eraan in welke situatie. Meestal kan ik mezelf best wel rustig en volwassen houden.
  • Soms moeilijk te hanteren: akkoord, maar dan heb ik meestal ook wel problemen om mezelf te hanteren dus dan ben ik gewoon een maatschappelijk probleem. 😉
  • Maar als je me niet aankan op mijn slechtst, dan verdien je me zeker niet op mijn best: amai nog niet dat ik daarmee akkoord ga. (Heeft ze mooi gezegd, niet?)

7) Als ik gekleurde snoepjes eet, zorg ik er altijd voor dat ik er eentje van iedere kleur over houd en dan eet ik deze laatste stukjes op in volgorde van lekker naar meest lekker. 

8) Als ik mij slecht voel dan heb ik de gewoonte om weg te trekken naar mijn kamer, de muziek loeihard op te zetten en zo goed als ik kan mee te zingen met liedjes. “Yeah baby, I’m a rockstar!” 😉

9) Ik zend geen/zelden x’jes in sms’jes. Waarom? Omdat:
1. ooit iemand mij heeft afgeleerd om die te zetten,
2. ik sowieso gene kusser ben,
3. als je kusjes wilt hebben, geef ik ze liever in het echt (maar let op: argument 2! U moet dan wel zeer speciaal zijn 😉 )

10) Ik lach… altijd. Ik voel mij liever blij met verdrongen verdrietige gevoelens dan gewoon verdrietig. En mits regel 5 hier ook geldt: als ik er hard genoeg in geloof dan word ik gewoon terug blij en kan ik al de andere zaken van mij afzetten. (Plus: ik zie er echt gewoon niet uit met betraande ogen en een pruillip!)

11) Ik ben niet zo ‘lichamelijk’ ingesteld. Dus ik voel mij gewoon niet zo op mijn gemak als ik knuffels krijg van wildvreemden of kennissen. Voor een welkomstkus moet ik ook even een knop omdraaien maar daar heb ik mee leren leven. Ik kan het ook niet van al mijn vrienden verdragen. Eigenlijk… als ik er zo even over nadenk, kan ik knuffels enkel goed verdragen als ze van mijn ouders, beste vrienden of een vriendje komen. MAAR ook niet altijd. Ach ik ben gewoon geen stickertje (Definitie van de dikke van Dorien: een persoon die letterlijk plakt aan een andere persoon door middel van een kus/knuffel/aanraking en dat veel te vaak om een fatsoenlijk sociaal contact te maken met andere mensen die geen onderdeel zijn van die kus/knuffel/aanraking.).

12) Ik heb een hekel aan mensen die veel te zelfzeker zijn terwijl er, naar mijn mening, nog heel wat verbeteringen kunnen worden aangebracht (updates, als het ware). Ik ga zelf ook nergens rondhangen dat ik geweldig ben (moet ik niet, anderen doen dat voor mij) en ik geloof niet in het bereiken van perfectie. Het bereiken van de perfectie zou het einde betekenen. Waar moet je dan nog voor leven? Nee, laat mij maar voor eeuwig zoeken en streven naar mijn perfectie, dat betekent dat mijn leven nooit eindig zal zijn tot de stekker eruit getrokken wordt. (Tot dan is het enige helder witte licht dat ik wil zien een spotlight!) (Zie ook het artikel “Goede raad van tante Dorien“).

13) Ik ben een precisiewerker: geef mij een dissectieset en ik dissecteer voor u zonder problemen een (onderdeel van een) gewerveld dier naar keuze. Geef mij een songtekst en ik leer hem binnen het uur helemaal vanbuiten. Geef mij een foto en ik bewerk u die tot u hem perfect vind (en ik ermee kan leven 😉 ). Geef mij een werkstuk dat ik moet maken en ik werk hem af tot in de kleinste details (en liefst begin ik er nog wat later aan ook. ❤ adrenaline!) … Enfin, ik hou niet van half werk. 

14) Tijdens het koken, zing en praat ik (ook al is er niemand in de buurt) en dát, lieve vrienden, dat is de reden waarom ik niet zal deelnemen aan programma’s als Komen Eten, hoe lekker mijn chocoladetaart ook is.

15) Ik ben gewoon verslingerd aan vreemde voedselcombinaties: kaas en chocolade (en het wordt nòg lekkerder als er een koekje bij zit), een zoete rozijnencroissant met paté,… (deze vreemde eigenschap wordt waarschijnlijk nog aangevuld tijdens het koken 😉 )

16) Ik geraak niet gemakkelijk gehecht aan zaken of personen. Dat is iets wat ik geleerd heb uit ervaring. Zelfs wanneer ik voel dat een persoon mij heel erg bevalt, zal ik eerst proberen om die gevoelens te negeren. Dat is ineens de reden waarom sommigen mij steenhard noemen (als u ooit de mogelijkheid heeft om mij aan te raken: ik ben warmbloedig, dus al zeker niet steenkoud en het is niet alsof ik het lichaam van een topsporter heb  Wanneer ik mijn touwtjes uit handen geef en mij laat leiden, mag u uzelf gelukkig prijzen: ik vind je speciaal en ik vertrouw je. Idem voor de materiële zaken: als ik de mogelijkheid en een reden heb, kan ik zo alles achterlaten. Dus als er iemand zijn studiebeurs wilt doneren: ik kan geweldig werk gaan verrichten in de VS! 😉

17) Citaat van de lector biologie van de hogeschool: ‘Dorien, ik vind geweldig aan je dat je al die dingen uitprobeert ook al weet je dat het verkeerd kan aflopen. Jij durft op je bakkes te gaan maar staat terug op en gaat op zoek naar een betere oplossing voor een probleem.’ Thans kreeg ik geen extra punten voor die bewondering van dat ‘durven op mijn bakkes gaan’. 

18) Ik ben geen ochtend-, middag-, avond- of nachtpersoon: I live life to the fullest: all day, all night.Veel uren slaap heb ik dan ook niet nodig. Wanneer dat de wallen transformeren in zakken zal ik mijn aantal uren slaap nog eens opdrijven voor enkele dagen.

19) Ja ik studeer, no big deal. Nee daarvoor ben ik niet intelligent, integendeel. Ik vind mezelf nog niet intelligent genoeg want anders zou ik niet verder studeren. Ik ben gewoon heel ambitieus en een volhouder. Ik heb het niet gemakkelijk op de unief maar ik wil het wel. En waar een wil is…

Conclusie van mijn onderzoek: kom, kom. ‘Speciaal’, ‘geweldig’ en ‘geen gewoon’ zijn zwaar overroepen. Iedereen kan zo van die dingen, niet?

I’m just a little girl with a big imagination and I’m letting no one take it away. 

Geef een reactie

  • Lezen van Winch en genieten van het weer, met het bloemetje van Lennert Guiljam (bijna-broer).

  • Dorien Schraepen Pantene superswisssh commercial i.s.m. Vijftv, Flair en Pantene.

  • Photographer: Mark Hens

