Pukkelpop 2011, verder dan de wijzende vingers.

“Als je er niet in de buurt moet zijn, kan je beter minstens 5 kilometer uit de buurt van de weide blijven.”

Normaal wordt er met deze uitspraak gedoeld op de massa’s muziekliefhebbers die koning zijn op het terrein én ongeveer 60% van heel de gemeente Kiewit. Dit jaar liep het anders af. Wat niemand had kunnen voorspellen (niet de meteodienst, niet de organisatoren,  niet de fruitboeren met de hagelkanonnen, niet de ministers, niet de hulpdiensten,…) gebeurde: een storm die uitliep in een windhoos van 12 kilometer hoog. En de kans dat die windhoos net op de weide van Pukkelpop zou gadeslaan, was al helemaal onvoorspelbaar. 

“In de voormiddag was ik nog jaloers, in de avond voelde ik mij bevoorrecht door herexamen te hebben.”

 Ik stond net in de winkel toen ik op de radio het eerste bericht van de toestand in Hasselt hoorde: 3 doden en verschillende gewonden. Een angstig gevoel greep mij bij de keel. Er zaten immers veel van mijn vrienden en familieleden op de weide. Ik had enkele uren ervoor nog een sms ontvangen van mijn beste vriend met ‘Groetjes vanop de pkp-wei’. Mijn antwoord ‘Groetjes vanuit de pbib.’ maakte mij in de voormiddag nog jaloers, tegen de avond voelde ik mij bevoorrecht door herexamen te hebben. Anders was ik dit jaar voor de eerste keer ook naar de wei afgezakt. Mijn eerste reactie was om een sms te sturen naar de vriend die mij een paar uur ervoor nog had jaloers gemaakt. Ergens wist ik wel dat ik niet direct een antwoord zou krijgen, als iedereen deze reactie had na het beluisteren van zulk nieuws zou het netwerk al snel platliggen. Maar ik vermoed dat er een sprankeltje hoop was dat mijn sms toch direct zou worden beantwoord. Een antwoord volgde echter niet. 24 uren verstreken vooraleer ik wist dat iedereen die ik ken in orde was. 

“Hij begon na te denken over hoe kort en krachtig een leven is.”

 Voor mijn broer lag dit anders. Een van de slachtoffers, de  20-jarige Marlo Ghys, is een broer van twee van zijn teamgenoten op de karaté en een neef van een vriendin van hem. Het noodlot kwam voor hem op deze manier enorm dichtbij. Eraan ontsnappen is onmogelijk, je kan niet anders dan erover nadenken. Mijn broer en het slachtoffer zijn even oud, beiden werkende als lasser, hebben een vriendin die bij hun staat als rots in de branding en ze zijn in de fleur van hun leven. Het bruusk verdwijnen van iemand die zo op hem lijkt, zorgde ervoor dat hij begon na te denken hoe kort en krachtig het leven is. Omdat hij weet dat ik vrij goed thuis ben in de natuurkunde, stelde hij vragen over hoe zo’n ramp kan voorkomen (lees goed: ik schrijf hier duidelijk over het ontstaan van zo’n ramp, niet hoe ze kon worden voorkomen). Blijkbaar had hij een wetenschappelijke uitleg nodig om de zware emotionele gedachten een plaats te kunnen geven.

“Wil je wijzen? Wil je iemand de schuld geven? Wijs dan maar naar Moeder Natuur. Dit is haar eigendom, wij zijn gewoon onderhuurders van haar eigendom.”

 In minder dan 10 minuten kwamen er enorm veel berichten en nieuwe groepen op Facebook terecht. Een beetje overdreven vond ikzelf. Akkoord, ik was ook ongerust maar het ‘liken’ van 30 pagina’s met dezelfde boodschap gaat niets hieraan veranderen. Nog erger vond ik de berichten over wie de schuld van dit drama toehoorde. Ik kon werkelijk mijn ogen en oren niet geloven. Ik begrijp dat mensen een schuldige nodig hebben, iemand naarwaar ze kunnen wijzen en kunnen zeggen dat diegene de schuldenaar is. Mensen hebben dit nodig om hun pijn, verdriet en frustratie een plaats te geven. Wel, wil je wijzen? Wil je iemand de schuld geven? Wijs dan maar naar Moeder Natuur. Dit is haar eigendom, wij zijn gewoon onderhuurders van haar eigendom. 
Het ontstaan van een windhoos of een tornado komt niet vaak voor in België. We zijn dus bijgevolg ook niet echt op de hoogte van het fenomeen. Een tornado/windhoos ontstaat door de samenwerking van koude en warme lucht boven land (in tegenstelling tot een orkaan die boven water ontstaat). Warme lucht van het landoppervlak stijgt en koelt af. De koele lucht, in het luchtruim, daalt om plaats te maken voor deze warme lucht. Des te warmer het landoppervlak is, des te sneller de warme lucht gaat stijgen. De luchtverplaatsing gaat dan ook sneller en op deze manier krijg je een draaiende beweging. Des te sneller deze beweging is, des te meer kracht een tornado kan opbouwen. Des te hoger een tornado in de lucht reikt, des te krachtiger hij is. 
Dat er tornado’s kunnen voorkomen kàn voorspeld worden, waar en wanneer ze gaan voorkomen is echter giswerk met de natte vinger. (Moesten tornado’s kunnen voorspeld worden, hebben programma’s als ‘Stormhunters’ op National Geograohic Channel toch ook niet veel nut, niet?)
 Een goed voorbeeld is New York, een Amerikaanse staat die regelmatig wordt geteisterd door tornado’s. De mensen zijn enorm goed voorbereid op zo’n storm, maar dat alleen is niet voldoende. Je kan alles in staat stellen om te overleven, als het noodlot toeslaat, kan je er niet aan ontsnappen. De Pukkelpoppers konden niet ontsnappen, niet alleen door het noodlot maar ook simpelweg door de kracht en de snelheid van het drama.

Verder dan de wijzende vingers

In plaats van de wijzende vingers uit te steken naar de verschillende pionnen in dit drama zou er beter een liefdevolle en dankbare hand worden uitgestoken naar al de partijen die ervoor hebben gezorgd dat dit drama beperkt bleef. Daarbij denk ik aan de hulpdiensten die af en aan reden om slachtoffers te verzorgen en op de weide ook psychische hulp verleenden, de verschillende instanties die ruimtes ter beschikking hebben gesteld om de gestrande festivalgangers op te vangen en te beschermen tegen het gure weer, de verschillende brandweerkorpsen die met man en macht de veiligheid op het terrein hebben verhoogd en menig zorgenden hebben geholpen, de verschillende omwonenden die hun deur, en vaak ook wasmachines, open hebben gezet om festivalgangers te helpen, de NMBS en De Lijn die zorgde voor de extra dienstregelingen opdat de aftocht naar huis zo rustig mogelijk kon verlopen en last but not least: de Pukkelpop-organisatie zelf, door niet te veel details vrij te geven op de weide zelf in functie van het voorkomen van extra paniek, voor de moedige beslissing om het festival af te lassen en voor de regelingen die op voorhand werden getroffen om een ramp als deze te voorkomen en voor de regelingen die nog gaan volgen. 
Aan al degene die behoren tot deze bovenstaande groepen: er zijn geen woorden om te beschrijven hoe trots jullie mogen zijn op jullie werk. Ik kan enkel nog zeggen: bedankt!

Een artikel wat ikzelf aanraad om eens te lezen: De Morgen: Schuld

Geef een reactie

  • Lezen van Winch en genieten van het weer, met het bloemetje van Lennert Guiljam (bijna-broer).

  • Dorien Schraepen Pantene superswisssh commercial i.s.m. Vijftv, Flair en Pantene.

  • Photographer: Mark Hens

