Beware of the smoothiemarathon!

Ik zit de hele week op kot en naar goede gewoonte maak ik dan thuis verschillende smoothies klaar om mee te nemen. Ik heb hier namelijk geen mixer en moest ik het hebben dan zou ik binnen de kortste keren kwaad tot woeste buren hebben en dat wil ik, zeker in deze periode, vermijden. Ik weet ook wel dat er smoothies kunnen gekocht worden in de winkel (vooral die van de GB zijn super) maar dan ben ik binnen de kortste keren een zeer arme student mits deze toch wel een pak duurder zijn! 😉

Ik heb 5 smoothies gemaakt, 1 voor iedere dag van de week (… och, wie maak ik wat wijs? Die smoothies zijn op nog voor het donderdag is! 😀 )

Veel plezier in het lezen en/of namaken van mijn smoothies!

Van links naar rechts:

1) Ingrediënten:
*300 gram gemengde bosvruchten
* 150 ml melk
* 1 banaan
* 150 ml fruitsap

Werkwijze: alles in de kom doen en goed mixen. Indien de vruchtjes niet ontpit zijn, nog even zeven. Denk er wel aan dat je op deze manier deze vrij dikke smoothie ook sterk verdund waardoor er een pak minder pulp zal overblijven. Ik hou van smoothies met ‘stukjes’ en dus bleven ze bij mij erin. 😉 

2) Ingrediënten:
* 350 g gemengde rode vruchten
* 150 ml sinaasappelsap

Werkwijze:
Sap en vruchten in een kom doen en mixen maar! Liefst zeven achteraf door de pitjes die zijn terug te vinden in de vruchten. Het is ook zo dat als je deze smoothie niet onmiddelijk opdrinkt er vrij snel een duidelijke scheiding komt tussen vocht en vastklittend pulp. Het kan er dan wat vreemd uitzien maar even goed schudden is de boodschap.

3) Ingrediënten:
* 1 banaan
* 200 gram aardbeien
* 1 appelsien

Werkwijze: 
Was de aardbeien met het steeltje er nog aan. Als je het steeltje er af doet, zal de aardbei water opzuigen als een spons waardoor het veel van zijn smaak verliest en dat is uiteraard niet wat we willen.
Alles in de mixer gooien, goed mixen en klaar is kees! Dit is een heel traditionele smoothie, zeer vaak gedronken in het geboorteland (van de naam Smoothie, het drankje zelf werd waarschijnlijk lang hiervoor al genuttigd in Latijns-Amerika) Verenigde Staten van Amerika.

4) Ingrediënten:
* 1 banaan
* 1 appel
* 1 appelsien
* 1 kiwi
* aanvullen met sinaasappelsap naar smaak

Werkwijze:
Alle stukken fruit zeer goed mixen, het gaat hier namelijk over een zeer dikke smoothie! Daarna aanvullen met sinaasappelsap naar smaak. Het is wel zo dat als je veel sap toevoegt in combinatie met de appel, er precies een ‘schifting’ van het drankje toetreedt. Dit lost zich op door er even mee te schudden. Een lekkere smoothie maar misschien een minder grote kansmaker op feestjes.

5) Ingrediënten:
* 1 appelsien
* 2 kiwi’s

Werkwijze:
Van schil ontdoen en in stukjes hakken, is de boodschap! Deze smoothie kan eventueel ook nog eens gezeefd worden om de zaadjes van de kiwi te vermijden(al ben je dan bijna monnikenwerk aan het verrichten) en er kan eventueel ook nog wat sinaasappelsap worden toegevoegd. Ik vond de smoothie voldoende vloeibaar  en dus heb ik gekozen om het hierbij te laten.

Deze zondag, na het bezoeken van de ochtendmarkt en de Turkse fruitboer ‘int dorp’, gaan er waarschijnlijk ietswat tropische smoothies verschijnen. Met het goede weer van vandaag en gisteren zit ik volledig in een zomerse bui die zich uit in zowat alle aspecten van mijn wezen. 😉 Spijtig genoeg zijn goede weersvoorspellingen zich weer wat verder van ons af verwijderd en nog spijtiger is dat ik nog examen heb tot en met 30 juni waardoor ik niet met volle teugen heb kunnen genieten van deze twee prachtige dagen.

Smakelijk!

Comments
2 Responses to “Beware of the smoothiemarathon!”
  1. Steffi schreef:

    klinkt allemaal heel erg lekker!

    • drientje schreef:

      Zijt maar zeker! 😉 Als ik nu nog op een fatsoenlijke manier een kokosnoot krijg gebroken, ga ik ook een combinatie met kokos maken… maar eerst die manier zoeken! 😀

Geef een reactie

  • Lezen van Winch en genieten van het weer, met het bloemetje van Lennert Guiljam (bijna-broer).

  • Dorien Schraepen Pantene superswisssh commercial i.s.m. Vijftv, Flair en Pantene.

  • Photographer: Mark Hens

