Hate to say ‘Told you so…’

België-Turkije, Heizel, 20:30, 3 juni 2011
Dé match van het jaar voor onze jonge ploeg.

Omdat ik zelf graag naar voetbal kijk, werd ook aan mij gevraagd wat ik dacht dat de score ging worden. Ikzelf had eerder een dubbel gevoel over deze wedstrijd. Akkoord de Belgen zijn inderdaad in het bezit van enkele jonge talenten zoals Vossen, Witsel en Lukaku en akkoord tegenwoordig wordt er mooier voetbal gespeeld. MAAR met mooi voetbal alleen win je geen wedstrijd. Hoe mooi het voetbal ook kan zijn, enkel met doelpunten win je een wedstrijd. Turkije is namelijk ook in het bezit van enkele goede spelers als Yilmaz en Demirel en dus had vond ik Facebookgroepen als ‘Claxonnerend België doorkruisen na de overwinning tegen Turkije!’ een beetje overmoedig. (Juist alsof we een Facebookgroep nodig hadden om deze reactie bij een van de twee ploegen teweeg te brengen… yeah right! En voor de Heusdenaren: Face it: de Turken zijn nu eenmaal beter in grootse acties aan te gaan na de overwinning. Remember hoe de Cité in minder dan 10 minuten van begin tot einde werd afgezet (met immense files tot gevolg langs beiden zijden) en volledig rood-geel kleurde na het winnen van de landstitel door Galatasaray in 2008? Ik zal anders niet vergeten hoe ik meer dan een uur moest wachten vooraleer ik naar huis kon of hoe dat enkele winkelhouders de politie hadden gebeld en te horen kregen ‘dat ze nog maar eventjes moesten wachten, het zou zo wel overgaan.’.) Stiekem hoopte ik zelfs dat het gelijkspel zou worden… zo werd er niet geclaxonneerd en kon ik een goede nachtrust tegemoet gaan (belangrijk tijdens den blok). En ik kreeg gelijk! België had dan wel een snelle goal te pakken maar dat was eerder een vergiftigd geschenk. Bij het vallen van de 2de goal die zorgde voor de gelijkstand werd pas duidelijk hoeveel druk er op de schouders van de Belgen rustte. Een druk die Witsel teveel werd waardoor hij miste. Gezien de wedstrijd vind ik de score ook wel gerechtvaardigd. Wees eerlijk, we hebben nu toch al een paar keer gehoord dat er ‘meer in zat’. Ik vraag mij af wanneer ‘meer’ er gaat uitkomen. Ik kon dan ook niet tegenhouden dat ik een wenkbrauw lifte toen ik Kompany hoorde zeggen ‘We winnen tegen Duitsland!’. Een heel moedige uitspraak van de jonge Belg! ‘We moeten winnen van Duitsland’ lijkt mij een meer realistische uitspraak. Versta me niet verkeerd, ik vind wel dat België beter aan het spelen is de laatste 2 jaren (als ze zo doordoen, overweeg ik zelfs om eens voor hun te supporteren in een WK of EK) maar om nu al zo hoog van de toren te blazen…

Iets wat mij wel opviel, was dat op een dag als deze Walen, Vlamingen en Brusselaren zich verenigde tot 1 België… mooi toch?

Ik kijk uit naar de wedstrijd tegen Duitsland, dat is zeker. Laat ons hopen dat we ‘mooi voetbal’ zullen zien.

Groetjes,

Dorien

Geef een reactie

  • Lezen van Winch en genieten van het weer, met het bloemetje van Lennert Guiljam (bijna-broer).

  • Dorien Schraepen Pantene superswisssh commercial i.s.m. Vijftv, Flair en Pantene.

  • Photographer: Mark Hens

