Het leven zoals het is: leren tijdens en na de oorlogsjaren.

In functie van een examenopdracht voor het vak ‘Principes en modellen van permanente vorming en levenslang leren’, gegeven in de pedagogische wetenschappen van de Katholieke Universiteit Leuven, heb ik deze en vorige week een 78-jarige man geïnterviewd over zijn leergeschiedenis en zijn idee over levenslang en levensbreed leren. Toen ik deze opdracht kreeg, had ik al vrij snel deze persoon in mijn gedachten. Hij en zijn vrouw zijn zowat de grootouders die ik niet heb gehad/gekend. Beiden zijn ze constant bezig met nieuwe dingen te ontdekken en alleen dat feit al heeft er bij mij voor gezorgd dat ik wel wat meer wou leren over zijn geschiedenis.  Het feit dat hij is opgegroeid tijdens de tweede wereldoorlog maakte dit voor mij nog interessanter.

Na een interview van meer dan 1 uur in totaal (verspreid over 2 dagen, dit ter volledigheid en juistheid van het interview. Zo kan de interviewee immers nog wat nadenken en het uitgeschreven interview nalezen en becommentariëren.) kwamen we aan een mooi en volledig interview. Een interview dat mijn ogen heeft doen open laten gaan over deze jaren. Mijn tientallen jaren oude beeld over het leven tijdens de tweede wereldoorlog, mede dankzij series als Lili & Marleen, werd geconcretiseerd. Minder romantisch, meer duidelijkheid en correctheid dan wat de meeste films en series mij konden geven. Dit gaf voor mij echt een grote meerwaarde aan het interview. We hebben er beiden iets van geleerd en dat is het leuke ervan. Een perfect voorbeeld van levensbreed leren!

Nu nog hopen dat de examenopdracht even perfect verloopt!

Groetjes,

Dorien Schraepen

Geef een reactie

  • Lezen van Winch en genieten van het weer, met het bloemetje van Lennert Guiljam (bijna-broer).

  • Dorien Schraepen Pantene superswisssh commercial i.s.m. Vijftv, Flair en Pantene.

  • Photographer: Mark Hens

