Dorien leert…jongerentaal.

Ik heb het mezelf nu echt al verschillende keren afgevraagd deze laatste maand ‘wat schrijven die tieners daar?’ met bijkomstige gedachte ‘Ben ik nu zo oud geworden ineens?’. En dus besloot ik even deze toch wel aparte schrijftaal te analyseren. ‘Waarom alleen de schrijftaal?’ hoor ik u denken, wel meestal begrijp ik de gesproken jongerentaal nog wel. (Het lijkt wel echt een vreemde taal te zijn dus, wetende dat ik datzelfde probleem heb met het Duits en Frans.)
Ik ontdekte dat deze taal, ook wel msn-taal genoemd, een soort van verkorte versie van het Algemeen Nederlands is. Het lijkt wel zo te zijn dat hoe korter de zinnen zijn, hoe beter. Waarschijnlijk maakt dat feit het mij zo moeilijk. Ik ben namelijk beginnen te schrijven in een periode dat het nog de trend was om volledige zinnen te schrijven. Zo zag ik deze voorbije week enkele van de volgende ‘zinnen’ op mijn scherm voorbij flitsen (vertaling tussen haakjes erbij vermeld voor al degene die met hetzelfde probleem zitten als ik):
– stg goe? (dat is toch goed?
– Hm kwet niet Ofk dat iet vind? :p (hm, ik weet niet of ik dat wel een leuk idee vind?)
– Mja das to nix aan dan eet die en eer dat op is hebj gen zin mer haha (hm ja, daar is toch niks aan. Dan eet hij dat op en vooraleer dat dat op is, heb je toch geen zin meer, haha.)
– Hey drientje da van reflex wannr weet je of dat doorga? Want dak da ok kan regelen. En kmen dr ng jongens of allen meiskes x (hallo Drientje. Dat van de Reflex, wanneer weet je of dat doorgaat? Want zo kan ik dat ook regelen. En komen er nog jongens of alleen meisjes?)
– jazur (ja zeker)
– …

Dat ik op ieder van deze berichten ook heb kunnen antwoorden is natuurlijk wel leuk voor mij, al moest ik er even over nadenken. Dus kan ik concluderen dat ik
1) geen tiener meer ben
2) een heuse periode heb gemist op het vlak van taalontwikkeling
3) nog niet TE oud ben om de taal te kunnen begrijpen.

Nu maar hopen dat de volgende vorm van jongerentaal niet nog korter wordt al zou ik mij precies niet goed kunnen inbeelden hoe dat er zou uitzien… Hoe dan ook: fingers crossed!

Groetjes, Dorien Schraepen

Geef een reactie

  • Lezen van Winch en genieten van het weer, met het bloemetje van Lennert Guiljam (bijna-broer).

  • Dorien Schraepen Pantene superswisssh commercial i.s.m. Vijftv, Flair en Pantene.

  • Photographer: Mark Hens

